Schoenadvies

Praktische tips voor gezonde voeten

De gouden regel is: kies een goede schoen die bij uw voeten past. Sommige voeten zijn te beweeglijk en hebben nood aan een stevige schoen, maar het tegenovergestelde kan ook. Schoenadvies is per definitie individueel, maar er zijn wel een aantal belangrijke algemene regels:

  • Schoenen zijn achteraan best gesloten.
  • Een stevige hielcontour is aangewezen.
  • De zool van de schoen mag enkel plooien ter hoogte van de bal van de voet.
  • Veters genieten de voorkeur omdat de schoenen zo best aan de voeten kunnen worden aangepast. U kunt ook inspelen op tijdelijke vervormingen van de voeten, zoals een zwelling. Knoop uw veters altijd stevig vast.
  • Kies voor schoenen met losse uitneembare binnenzolen als u functionele zolen draagt. Vervang de originele zolen door uw eigen zolen.
  • Een hak is liever niet hoger dan 2,5 cm. Kies voor een brede hak zodat u een goed steunvlak hebt. Als uw voet onstabiel is, kan dit gevolgen hebben voor uw knieën, heupen, bekken, rug en nek.
  • Kies schoenen die bij de vorm van uw voet passen. Belangrijk is bijvoorbeeld om voldoende breedte te hebben. U kunt de omtrek van uw voet op papier aftekenen, uitknippen en in de schoen leggen om u te helpen bij uw keuze.
  • Vermijd slippers en pantoffels die achteraan open zijn: om ze niet te verliezen, gaat u automatisch uw tenen krullen waardoor u hamertenen krijgt. Open pantoffels zorgen ook vaak voor valpartijen.

Schoenadvies